19.1.2016

4 PÄIVÄN (realistinen) RUOKAPÄIVÄKIRJA

Uskallan veikata, etten ole ainoa, jonka olo oli joululomien jälkeen hiukan tukossa, ja mieli ja keho alkoivat kaivata selvästi taas rutiinia. Säännöllinen ateriaväli ja riittävä vedenjuonti tekevät jo ihmeitä ja energiatasot ovat pikkuhiljaa palanneet normaalisiksi. Tietysti asiaan vaikuttaa myös säännöllisempi unirytmi, urheilu ja riittävä lepo.

Minä en noudata mitään dieettiä. Pinnalla on ollut viime aikoina runsaasti erilaisia ruokavalioita maidottomuudesta karppaukseen ja vegaaniin, mutta itse olen pysytellyt "kultaisella keskitiellä" ja jatkanut itselleni tuttua kaikkea kohtuudella -meininkiä. Olen sitä mieltä, ettei kenenkään kannattaisi ryhtyä millekään dieetille ensiksi paneutumatta kunnolla asiaan. Tietysti tarkat ruokavaliot voivat auttaa joitakin ihmisiä ja tuoda helpotusta heidän arkeensa ja yleiseen hyvinvointiin, mutta näissä asioissa on hyvä pitää mielessä, että me kaikki olemme yksilöitä ja se mikä sopii toiselle, ei välttämättä sovi juuri minulle. Kannattaa siis avoimin mielin kokeilla eri juttuja ja löytää sieltä itselleen se sopivin ruokavalio. Tosin muutama kasvisruokapäivä viikossa ei tee varmasti pahaa kenellekkään! :)

Omassa ruokavaliossani pyrin säännöllisyyteen ja monipuolisuuteen. Tietysti välillä on niitä viikkoja, jolloin syödään samaa ruokaa useampi päivä putkeen, mutta viikosta toiseen en lähtisi samoja ruokia syömään. Poikkeuksena aamupuuroni, joka on arjen ehdoton ykkönen. Välillä saatan irrotella vispipuurolla tai jos oikein riehaannun, saatan syödä jopa karjalanpiirakan. Muuten mennään hyväksi todetulla kaurapuuro-raejuusto-banaani -kombolla, joka on tullut jäädäkseen! Ehdottomasti yksi parhaista tavoista käynnistää aamu. Pyrin syömään pitkin päivää 3-4 tunnin välein. Jos minulla on pitkä päivä ja harrastuksetkin venyvät myöhälle iltaan, otan laukkuun mukaan omenan tai jotakin muuta vastaavaa helppoa ja pientä, joka pitää nälän loitolla seuraavaan ateriaan asti. Tärkein ateria on aamiainen, sillä se laittaa kropan liikkeelle ja päivän käyntiin. Ilman sitä en enää lähtisi mihinkään, vaikka muutamia vuosia sitten kärsin ongelmista saada aamulla suupalaakaan syötyä (aiheesta lisää täällä).

Syön joka päivä paljon hedelmiä ja kasviksia, ja niitä löytyy jossakin muodossa joka aterialta. Pikku naposteltavaa kaivatessa pilkon hedelmiä tai vihanneksia lautaselle ja mutustelen niitä tai pähkinöitä. Juon reilusti vettä ja minulla on aina laukussa vesipullo mukana, jotta juon tasaisesti pitkin päivää (näitä juomisia ei ole merkitty ruokapäiväkirjaan erikseen). En kieltäydy totaalisesti mistään, sillä en ole kokenut sitä itselleni sopivaksi tavaksi, mutta joka päivä en silti herkuttele. Monesti pidän viikossa pari herkkupäivää, mutta muuten mennään terveellisimmillä linjoilla. Jos välillä on niitä päiviä, jolloin todella tarvitsee sen ekstra suklaa-annoksen, otan sen. Ja otan lisäksi vaikkapa jätskiä ja keksejä (huom! tiistai :D). Kerta tapa eikä toinenkaan. Pääasia että suuret linjat ovat kunnossa, niin välillä ruokavaliosta voi poiketa hyvällä omatunnolla. :) Olen todennut itselleni paremmaksi tavaksi sen, että syön mielummin pieniä herkkuannoksia usein, kuin sen että mättäisin esimerkiksi vaikkapa viikonloppuisin kaiken maan ja taivaan väliltä ja arkipäivät pysyisin terveellisillä linjoilla. Mutta nämä asiat ovat yksilöllisiä ja kukin varmasti löytää itselleen sopivimman tavan. Pienet herkutteluhetket kuuluvat elämään ja armeliaisuus itselle on yksi tärkeimmistä asioista, mikä on auttanut minua pysymään kohtuudessa. Kun lopetin turhan herkuttelusta stressaamisen, herkkujen määrä ruokavaliossa alkoi vähetä kuin itsestään. Yksi ylenpalttista herkuttelua ehkäisevä keino on se, että en osta itselleni herkkuja. Jos kotona jääkaapissa odottaa makea yllätys, fine. Jos saan lahjaksi suklaata, fine. Mutta jo se, että en itse lampsi kauppaan ostamaan karkkipussia tai jätskipakettia on alentanut herkuttelun määrää huomattavasti!

aamukahvi

Näistä ajatuksista itse ruokapäiväkirjaan, jota keräsin viime viikolla.

4 päivän ruokapäiväkirja:

Maanantai

klo 7:30 iso lasi vettä, aamupuuro = kaurapuuro raejuustolla ja banaanilla, kahvikuppi
klo 11:30 vettä, tonnikalapastaa, vihersalaattia ja tomaattia
klo 16:00 vettä, maitoa, avokadopasta
klo 18:40 omena, viinirypäleet, kaakao
klo 22:15 jogurtti talkkunajauhoilla, vesi

Tiistai

klo 07.45 aamupuuro, vesilasi, porkkana-inkivääri-appelsiinimehu
klo 11:00 lihakastike, perunat, salaatti, vesi
klo 14:40 luumurahka, viinirypäleet, keksi, jätskiä, pieni suklaapatukka, kahvia ja monta lasia vettä
klo 17:30 nuudelit oliiveilla, omena, maito
klo 20:45 munakas pinaatilla ja herkkusienillä, vesi

luumu

Keskiviikko

klo 7:20 aamupuuro, vesi
klo 11:30 pinaattiohukaiset, pastasalaatti, omena-puolukkasoosi, vesi
klo 14:30 latte, kookosraketti (siis vähän niin kuin suklaasuukko mutta vain kookokosella :D), iso vesilasi, suklaakonvehti
klo 16:00 mozzarella-pesto-salaatti, luumurahka, vesi
Tässä välissä söin jotakin, mutta en kuollaksenikaan muista mitä.
klo 21:00 ruisleipä ja sekaleipä kalkkunalla ja kurkulla, chia-vanukas jogurtilla ja kiivillä, keksi, vettä

Torstai

klo 7:15 ruisleipä avokadolla, vesi
klo 11:30 jauhelihakeitto, kurkku, tumma leipä
klo 15:00 salaatti (pinaatti, avokado, pesto, oliivi, kurkku), luumurahka, vesi
klo 19:00 tuhti protskupannari (kaurahiutaleet, banaani, muna, kookosöljy), luumurahka ja glögi

salaatti

Oon viime aikoina innostunut erityisesti erilaisten salaattisekoitusten tekemisestä ja olen löytänyt vaikka mitä ihania uusia yhdistelmiä! Lisäksi olen koittanut ideoida yhä lisää helppoja ja terveellisiä välipaloja, joista tulen koostamaan oman juttunsa erikseen. Se mitä syö, näkyy ulospäin ja niin kehossa kuin mielialassasi. Itse huomaan ainakin heti, että väsymys alkaa painaa, kun ravinto on ollut heikomman puoleista. Ja nälkäinen Siru osaa olla aika äkäinen, sen voin luvata. :D Mutta onneksi asian voi nähdä myös toisin päin, kunnollinen ravinto luo mitä parhaimmat puitteet kokonaisvaltaiselle hyvinvoinnille ja se on paljon se.

Kommentit

Lähetä kommentti